Un creier sănătos până la adânci bătrâneți. Șapte pași într-acolo

Dacă tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte nu se poate, îți arătăm măcar șapte pași pentru un creier sănătos până la adânci bătrâneți. Imagine cu un creier care se antrenează pentru a se menține sănătos
Dacă tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte nu se poate, îți arătăm măcar șapte pași pentru un creier sănătos până la adânci bătrâneți.

Un stil de viață sănătos vine în ajutorul întregului nostru corp, inclusiv al creierului. Un comitet al Asociației Americane pentru Accident Vascular Cerebral (AVC) (American Stroke Association) ne asigură că un asemenea stil de viață poate reduce riscul declinului cognitiv o dată cu înaintarea în vârstă. Iar ăsta e cel mai important lucru pe care-l putem spune despre un creier sănătos.

Atât inima, cât și creierul au nevoie de un flux sanguin regulat. Din păcate însă, vasele de sânge se îngustează în timp datorită depunerilor de grăsime, blocând traseul sângelui. Acest proces se numește ateroscleroză și este cauza principală atât pentru infarct, cât și pentru AVC. Autorii studiului de fața subliniază că, în afară de aceste efecte extreme, ateroscleroza conduce și la slăbirea capacităților cognitive. Pe măsură ce îmbătrânim, toate aceste efecte nedorite devin mai probabile.

Ca întotdeauna însă, paharul are și o jumătate plină. Ea constă în faptul că mulți factori de risc ai aterosclerozei sunt în controlul nostru. O dietă sănătoasă, activitate fizică susținută, renunțarea la fumat – iată doar câteva din lucrurile care țin de noi pentru a îmbătrâni frumos. Iar asta înseamnă și cu capul și cu inima sus.

Comitetul Asociației sus-numite a analizat rezultatele a 182 de studii de specialitate. În urma analizei, cercetătorii au întocmit o listă cu 7 activități care pot preveni infarctul sau AVC. Urmați în mod constant, acești 7 pași simpli ne pot ajuta și împotriva declinului cognitiv (inclusiv a celui din boala Alzheimer). Putem astfel îmbătrâni frumos, pierzând cât mai puțin și mai lent din capacitățile cognitive și bucurându-ne de ceea ce am învățat din experiențele acumulate.

Ce înseamnă un creier sănătos?

Un creier sănătos este definit ca unul în care principalele procese (percepția, memoria, atenția, gândirea) se derulează normal. Un astfel de creier poate recunoaște și accesa informațiile senzoriale, își poate concentra atenția, poate acumula informații noi pe care le consolidează în timp.  De asemenea, sănătatea creierului înseamnă capacitatea de a folosi limbajul, a rezolva probleme și a lua decizii. Nu în ultimul rând, un creier sănătos susține mobilitatea fizică și reușește o reglare emoțională adecvată. Oricare din aceste funcții poate fi afectată de declinul cognitiv odată cu îmbătrânirea.

Factorii de care depinde această sănătate sunt nivelul de educație, statutul socio-economic, prezența traumatismelor cerebrale. În plus, sănătatea cerebrală se corelează cu cea cardiacă.

Cele șapte lucruri de făcut pentru a menține un creier sănătos

În alcătuirea listei de mai jos, cercetătorii au ținut cont de trei criterii. Au căutat activități ale căror modificări țin de noi și pot fi urmărite în timp si care, desigur, sunt măsurabile. În special primul criteriu ar trebui să ne motiveze să ni le propunem ca scopuri.

●  Controlul tensiunii arteriale

●  Controlul colesterolului din sânge

●  Menținerea nivelului de zahăr din sânge între limite normale

●  Activitate fizică constantă

●  O dietă sănătoasă regulată

●  Menținerea unei greutăți corporale între limite normale

●   Renunțarea la fumat

Creșterea tensiunii arteriale, a colesterolului sau a nivelului de zahăr din sânge deteriorează vasele de sânge. Acesta este doar începutul unui lanț cauzal care ajunge să afecteze circulația sanguină cerebrală. Blocarea vaselor de sânge care alimentează creierul poate produce AVC. Și nu doar atât, ci și probleme cronice de declin cognitiv, ajungând până la demență vasculară sau demență Alzheimer.

Acest studiu în paralel al inimii și al creierului oferă noi criterii pentru analiza sănătății cerebrale. De exemplu fibrilațiile atriale – un soi de aritmie frecvent întâlnită – sunt un semn al unui creier nu foarte sănătos. Asta se întâmplă pentru că fibrilațiile au adesea ca efect scăderea capacităților cognitive.

Cu cât mai devreme în viață începem să ținem cont de aceste sfaturi, cu atât efectele lor sunt mai pronunțate. Asta cu atât mai mult cu cât ateroscleroza poate începe să se manifeste încă din copilărie. Deci nu, nu e deloc prea devreme, e vremea să trecem la treabă!

La ce ne ajută?

„Așa și? Toată lumea știe că astea-s lucrurile de care trebuie să avem grijă…”

Într-adevăr, ni se spune de multă vreme să facem asta pentru sănătatea inimii și prevenirea problemelor cardiovasculare conexe. Analiza de față însă accentează legătura dintre strategiile pentru sănătatea inimii și asigurarea unei bune funcționări, timp îndelungat, a creierului. Altfel spus, cercetătorii de la Asociația Americană pentru AVC ne oferă arma pentru împușcat doi iepuri deodată – sănătate nu doar la inimă ci și la cap. Mai mult, „sănătate” înseamnă nu doar absența unor probleme grave (infarct, AVC), ci pur și simplu o bună funcționare. În concluzie, doar respectând recomandări precum cele șapte putem fi un bun exemplu al proverbelor despre înțelepciunea bătrâneții.

 

SURSĂScience Daily
DISTRIBUIE
Alexandra Varga
Ada zâmbește mai tot timpul, ba chiar râde cu gura până la urechi adesea. Voia bună se vede și-n ce scrie. Asta pentru că filtrează realitatea reală prin grila hazului de necaz și-i încântată nevoie mare când devine contagioasă – „o fi dracu’ cam negru, da’ probabil doar din cauză că s-a mai îngrășat și-ncearcă și el săracu’ să păstreze aparențele… nu?”. Dintotdeauna a ținut ochiul critic larg deschis și i-a plăcut să împărtășească cu alții ce vede cu el. Rațiunea i-e prietenă bună, dar se ține departe de exagerări. Mai demult a făcut Filozofie, acum s-a semi-reorientat înspre Psihologie.