Cum prevenim îmbolnăvirile copilului o dată cu începerea școlii și intrarea în colectivitate

700
Să aflăm cum prevenim îmbolnăvirile copilului: ce să conțină pachețelul pentru școală, ce alimente nu ar trebui să consume și cu ce le putem înlocui. Imagine cu copii la școală și o gustare sănătoasă pe bancă
Să aflăm cum prevenim îmbolnăvirile copilului: ce să conțină pachețelul pentru școală, ce alimente nu ar trebui să consume și cu ce le putem înlocui.

O dată cu venirea toamnei încep școlile, grădinițele, iar ca părinți ne facem griji: „Oare cel mic cum se va acomoda?” sau „Anul acesta cât va lipsi de la grădiniță?”.

În tot acest iureș de evenimente uităm un lucru important: copii se pot adapta foarte repede într-un mediu nou și pot depăși micile probleme, atâta timp cât au parte de susținere din partea noastră. Întrebarea este de fapt „Suntem noi pregătiți pentru această schimbare?”.

Dacă răspunsul este da, ar trebui să știm că, oricât ne străduim să-i întărim imunitatea copilului cu suplimente și vitamine, în cazul în care acesta are o alimentație în care predomină carbohidrații rafinați, dulciurile, sucurile acidulate, rezultatul nu va fi cel așteptat de noi. Cum prevenim îmbolnăvirile copilului?

Alimentația copilului

Fiecare copil este unic, unii sunt mai mâncăcioși din fire, iar alții mai mofturoși. Indiferent de acest criteriu, rația alimentară pentru copii trebuie să satisfacă toate nevoile nutritive care să susțină o creștere și o dezvoltare armonioasă a organismului.

Copiii au nevoie de un program fix care să cuprindă trei mese principale și două gustări sănătoase, cum ar fi fructe proaspete sau uscate, dar nu confiate, un iaurt simplu cât mai natural. Copiii nu trebuie fortați să mănânce tot din farfurie. Trebuie doar să le oferim o alimentație calitativă și echilibrată din punct de vedere nutritiv.

De ce legume și fructe?

Sunt o sursă importantă de minerale, vitamine, antioxidanți (fibre ce asigură o bună funcționare a tubului digestiv, ajutând la formarea și eliminarea bolului alimentar), iar insuficiența lor în alimentație poate produce avitaminoze, rahitism.

Pe lângă valoarea nutritivă fructele și legumele au o valoare terapeutică

Copii au dreptul ca și noi să fie selectivi. Prin urmare, nu este nici o problema dacă nu-i place spanacul sau nu știu ce „aliment-minune”. Nu trebuie „să ne dăm de ortul popii” și să ascundem alimentele care nu-i plac în diferite feluri de mâncare.

Copiii ar trebui încurajați să se implice cât mai des în pregătirea mesei. De exemplu pregătirea unei salate va fi prilejul de a cunoaște și gusta legumele.

Un copil ar trebui să consume 5 porții pe zi de fructe și legume. O porție poate fi socotită cam cât încape în mâna copilului. Fiecare aliment are proprietațile sale, conține diverse substanțe nutritive, îndeplinind o anumită funcție în organism. De aceea este important să includem în alimentația copilului o varietate de legume și fructe, optând în primul rând pentru cele de sezon.

Despre proteine

Rația proteică la preșcolari trebuie să fie 13-14% din necesarul caloric, estimat la greutatea copilului (70-80 calorii/kg corp/zi).

Pentru copiii cu vârsta între 7-12 ani, rația proteică este de 13% din necesarul caloric (60-70 calorii/kg corp/zi ).

Mai mult nu înseamnă mai bine. În cazul în care copilul consumă, de exemplu, ou la micul dejun, ceva lactate la altă masă, nu trebuie să mănânce neapărat și carne în aceeași zi. O problemă este calitatea produselor animale din magazine. E o diferență mare între un pui de țară, „alergător” și unul „umflat” din magazin. Un alt aspect ar fi diversitatea. Cum nu mâncăm broccoli în fiecare zi, așa nu ar trebui să consumăm același tip de carne zilnic.

E important să luăm în calcul și sursele de proteine vegetale: quinoa, hrișcă, amarant, orez brun, fasole uscată, mazăre, năut, linte, semințe crude de floarea soarelui, susan, in, dovleac, cânepa, chia, nuci, migdale, caju, alune de pădure, fistic, ciuperci, sparanghel, avocado, spanac etc.

Gustarea de la școală

Chiar dacă a mâncat la micul dejun, copilul trebuie să aibă și o gustare pentru la școală.

●  Într-o caserolă mică putem pune un fruct, pe care ar fi indicat să-l tăiem în bucăți. În acest mod, sunt șanse mai mari să nu se întoarcă cu el acasă sau să nu facă schimb cu prietenii.

●  Un sandviș cu pâine integrală pe care putem să-l tăiem în triunghiuri. Pentru diversitate, aspect și gust vom alterna legumele în fiecare zi.

●  Câteva curmale, prune uscate neafumate, caise uscate. Fructele uscate nu trebuie să fie tratate cu sulfiți.

Alimente ce nu ar trebui să se regăsească în alimentația copiilor și cu ce le putem înlocui

●  Margarină: putem opta pentru unt sau o cremă vegetală din avocado, măsline

●  Mezelurile din comerț: putem lua un mușchi de vită sau piept de pui, pe care să-l marinăm acasă și apoi să-l punem în cuptor

●  Brânza topită: o putem înlocui cu o cremă de brânză dulce amestecată cu verdeață sau cu puțin ardei roșu.

●  Ketchup: ar putea fi înlocuit cu suc concentrat de roșii, condimentat cu plante aromatice uscate – oregano, busuioc.

Cum prevenim îmbolnăvirile copilului?

Toata lumea știe că mâncarea de tip fast food nu este mâncare, iar consumul exagerat de dulciuri la copii creează numeroase probleme de sănătate. Totul ține însă de alegere și de modelul furnizat de noi ca părinți. Nu putem oferi ca recompensă ceva nesănătos, ca după aceea să interzicem acel lucru.

Toamna are provocările ei, iar imunizarea ar trebui să înceapă cu vitaminele din farfurie.

DISTRIBUIE
Ionela Stoian
Pasionată de Nutriție, Fitoterapie și de găsirea echilibrului interior. În copilărie culegeam plante medicinale pe câmp, ca musețel, gălbenele sau mentă, fiind fascinată să aflu ce miracole pot face pentru sănătate. Cred cu tărie că nu există limite pe care să nu le putem depăși, ci doar limitări pe care ni le impunem. În activitatea mea de consiliere în fitoterapie am învățat să ascult și să observ cu ce situații se confruntă fiecare persoană. Astfel că mi-am asumat ca misiune personală ghidarea și consilierea celor ce doresc să găsească vindecare prin hrană și adoptarea unui nou stil de viață potrivit pentru fiecare.